Chlazení motoru, mazání, kvalita pohonných hmot, stav podvozku, pneumatik a karosérie. Světla až nakonec. Nebo ne? Pochopitelně, že stav pohonné jednotky a skeletu vozu je podstatný, je součástí celkové technické způsobilosti k jízdě, ovšem patří sem i osvětlení. Vtip je v tom, že lidé nejsou kočky ani sovy, aby ve tmě byli schopni navádět vůz po silnici bezpečně a jistě. Člověk potřebuje nahradit za šera a v noci denní světlo tím umělým a zde je právě kámen úrazu.
světlo autobusu

Bezpečnost řidičů, chodců a cyklistů závisí na dobrém osvětlení

Záleží totiž na tom, po jakém umělém osvětlení sáhnete, jaké si zvolíte, aby vaše jízda odpovídala vašim představám. Každý řidič si dobře uvědomuje, že nesmí ohrozit ani ostatní účastníky silničního provozu, nedej bože aby srazil z krajnice cyklistu nebo chodce. Právě takové nebezpečí vzniká u špatně osvětlené pravé části vozovky, nebo nedostatečné vzdálenosti osvitu.
přední světlo auta
Běžná halogenová žárovka stojí doslova pár korun. Investice takřka nulová, životnost relativně dlouhá, takže maximální spokojenost. Ta však bývá omezená právě ve chvíli, kdy si rozsvítíte a rozjedete se po silnici II. třídy. Tato místa bývají nejnebezpečnější zvláště v podvečerních hodinách v teplých měsících roku, pohybují se tu chodci a cyklisté poměrně často, bývají bohužel špatně viditelní, někdy na kole chybí zadní světlo nebo blikačka, chodci jsou oblečeni v černých a tmavých oděvech bez reflexních nášivek.

Vhodná náhrada klasické halogenky

Součástí povinné výbavy vozu musí být i náhradní žárovky. Ano, to je v pořádku, a tam mohou být i docela obyčejné halogenky, s nimiž bez problémů zbytek cesty odřídíte v případě defektu žárovky ve světlometu. Pro standardní provoz bychom však měli využít technických možností, které nám výrobci osvětlovací techniky umožnili. Osvědčení producenti Philips a Osram se soustředili na citlivé, zranitelné místo pohybu vozu po silnici, a tím je pravá část vozovky, krajnice, dostatečná vzdálenost světelného kuželu a světelné spektrum bílého světla.

Vyplatí se investovat 750 korun za dvě lepší autožárovky

Pokud jezdíte často za šera, špatné viditelnosti, nebo za tmy, měli byste se alespoň zamyslet nad tím, zda nevyzkoušet technologickou novinku. Být lépe viděn a lépe vidět z kabiny vozu je něco jako ze starých sešajdaných škrpálů přejít na pevnou, měkkou, bezpečnou a pohodlnou obuv. Např. s Osram Nightbreaker Laser 130 + máte před sebou o 20 % více bílého světla, které řidiče neunavuje, na rozdíl od nažloutlého odstínu. Světelný kužel je delší o 40 metrů a svítivost stoupá o 130 % oproti běžné halogence. Proč tedy číst knihu za šera, kdy na písmenka téměř nevidíte? Není lepší pořádně si rozsvítit a soustředit se na čtení a neplýtvat energií na mžourání, navíc s rizikem, že nějakého špatně viditelného chodce smrtelně zraníte?